sobota, 16 kwietnia 2011

Edukacyjne gry i zabawy dla dzieci

Siadając przed komputerem dziecko przekonuje się, że może samo zmieniać rzeczywistość. Ekran zmienia się jak zaczarowany, a wszystko to dzieje się przy aktywnym udziale dziecka i zachęca do kreatywnego myślenia. 
Pozwólmy więc dziecku na zabawę z komputerem, ale pamiętajmy o jego zdrowiu i bezpieczeństwie w czasie gry!




Edukacja z pomocą komputera

Samodzielność w podejmowaniu decyzji dodaje dzieciom pewności siebie. Odpowiednio dopasowane do wieku gry komputerowe dzięki swej interaktywności i aktywnemu zaangażowaniu malca są więc pod wieloma względami dużo korzystniejsze od np. biernego oglądania bajek.

Prawidłowo dobrane gry i programy edukacyjne pomogą zadbać o prawidłowy rozwój dziecka, pomagając w zdobyciu nowej wiedzy, rozwijając przy tym jego inteligencję. 

Taka zabawa nie musi być tylko prostą rozrywką na nudę - ćwiczą logiczne myślenie, kojarzenie faktów, uczą cierpliwości i skłaniają do szybkiego podejmowania decyzji. Oswajają też malucha z rzeczywistością - i to nie tylko wirtualną, bo gry edukacyjne mają za cel pokazywać elementy rzeczywistego świata w bajkowej formie.


Zasady dostępu do komputera

Dostęp dziecka do komputera powinien być kontrolowany i ograniczany przez rodziców. Niedopuszczalne są częste niestety sytuacje, gdy dziecku wstawia się po prostu komputer do pokoju, instaluje kilka gier i pozostawia je samo sobie... 

Starajmy się więc przestrzegać kilku zasad, które pozwolą cieszyć się dzieciom zabawą, a zarazem uchronią je przed ewentualnymi negatywnymi czynnikami:

- granie na komputerze w miarę możliwości powinno się odbywać w towarzystwie osób dorosłych (lub np. starszego rodzeństwa),
- dziecko jednorazowo powinno spędzać przed komputerem maksymalnie pół godziny– dłuższy czas gry pomimo atrakcyjności może mieć na nie negatywny wpływ (przede wszystkim chodzi o tu bezruch),
- pamiętajmy o odpowiednich warunkach zabawy – bardzo ważne jest tutajprawidłowe oświetlenie (nie bezpośrednio na monitor!)
- zwróćmy uwagę na prawidłową postawę dziecka siedzącego w fotelu (warto odpowiednio wyregulować dla niego fotel lub dokupić dodatkowy, odpowiednio dopasowany),
wybierając gry dla dzieci kierujmy się opiniami innych oraz własnym rozsądkiem – większość gier skierowanych do dzieci posiada informacje dot. przedziałów wiekowych odbiorców, ale warto też samodzielnie sprawdzić poziom trudności i charakter gry jeszcze zanim pokażemy ją maluchowi,
- w sytuacji gdy dziecko czegoś się przestraszy w trakcie gry (np. smoka, czy groźnego ptaka), nie przerywajmy od razu zabawy – najlepiej wyjaśnić co widzimy, tak aby maluch oswoił się z nowo poznanym obiektem.


Zabawa z komputerem jest dla dzieci wartościowym narzędziem pomagającym w jego edukacji, Pamiętajmy jednak, że nawet gdy dziecko pozna go na tyle, by samodzielnie uruchamiać gry i bawić się, sam komputer - jako maszyna – nie zastąpi rodzica. Pełnię walorów edukacyjnych dziecko wykorzysta tylko pod naszą opieką – komputer nie odpowie przecież na jego pytania.

Gry edukacyjne pozwalają dzieciom na poznanie swojego otoczenia, niemniej starajmy się, aby dziecko mogło doświadczyć wszystkiego w rzeczywistości. Mały spacer w parku, gdzie maluch będzie miał okazję „na żywo” zobaczyć wróbla czy wiewiórkę poznane wcześniej w grze, będzie dla niego niezapomnianym doznaniem o dużym walorze edukacyjnym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz