poniedziałek, 9 maja 2011

Trzy rodzaje pytań, na które trzeba znać odpowiedzi aby wybrać odpowiedniego nauczyciela gry na instrumencie


Chcesz posłać dziecko na lekcje gry, ale nie masz poleconego nauczyciela? Znalazłaś kontakt w internecie, nie jesteś jednak pewna kwalifikacji pedagogicznych nieznanej osoby? Znajomi polecili Ci osobę, ale obawiasz się, czy będzie pasować twoim oczekiwaniom?

Zanim podejmiesz decyzję o współpracy zróbcie swego rodzaju ‘jazdę próbną’.
Pierwsza spotkanie z nauczycielem to bardzo ważny etap w całym procesie muzycznego kształcenia. Lekcje gry to długoterminowe zobowiązanie. A wybór odpowiedniego pedagoga zagwarantuje długą i owocną relację. Pierwsze spotkanie nada tej relacji odpowiedni ton. 
Dla Ciebie być może to pierwsza tego typu rozmowa, ale doświadczony nauczyciel nie raz w takich spotkaniach uczestniczył. Wie, kiedy współpraca ma szansę na sukces, a kiedy lepiej się wycofać. Nie obawiaj się zadawać pytań i nie bój się szczerych odpowiedzi. Idealnie jeśli każdy uczestnik takiego spotkania - a najlepiej spotkać się całą rodziną - wcześniej przygotuje sobie listę pytań i informacji, które chce przekazać. Taka rozmowa może potrwać nawet godzinę.
Pytania do przyszłego ucznia
- Dlaczego chcesz rozpocząć naukę gry?
- Co Cię pasjonuje w muzyce?
- Jakie masz inne zainteresowania? 
- Czy chcesz regularnie ćwiczyć na instrumencie? 
- Czego chcesz się nauczyć? Jakiego rodzaju repertuar chcesz grać?
Nauczyciel może też poprosić ucznia o powtórzenie  jakiejś melodii, zaśpiewanie piosenki wyklaskanie rytmu. Może też zadać pytania związane z teorią muzyki.
Pomoże to mu ocenić aktualną wiedzę, muzykalność i predyspozycje fizyczne przyszłego ucznia. 
Czasem nauczyciel prosi rodzica, aby opuścił pomieszczenie, w którym odbędzie się przesłuchanie. Nauczyciel  i uczeń mogą wtedy ocenić, czy do siebie pasują bez zewnętrznych wpływów i ingerencji rodziców.
Pytania do rodzica
- Jakie warunki dziecko będzie mieć zapewnione do ćwiczenia? Czy ma zaciszne miejsce do ćwiczeń, czy ma instrument?
- Na jakiego rodzaju wsparcie może liczyć? Czy rodzic będzie aktywnie brać udział w ćwiczeniach?
- W jakich dodatkowych zajęciach uczeń uczestniczy? 
- Czy uczeń albo ktoś z rodziny jest zaangażowany w inne muzyczne zajęcia?
Jeśli chcesz zaangażować się w zadania domowe i codzienne przysłuchiwanie się ćwiczeniom na instrumencie, jeśli słuchacie dużo muzyki, uczestniczycie w koncertach, chodzicie do opery - to miejsce aby o tym porozmawiać.
Trzecia część to rozmowa na temat zasad jakie będą obowiązywać na lekcjach
 - Jakiej współpracy nauczyciel oczkuje od rodziców?
- Jakie są zasady odwoływania i uzupełniania lekcji?
- Jak długo trwa pojedyncza lekcja? Jak długo dziecko będzie ćwiczyć w domu?
- Z jakiego rodzaju kosztami musicie się liczyć? Ile będzie kosztować lekcja? Jakie orientacyjnie będą koszty instrumentu i podręczników? Jakie materiały i akcesoria będą potrzebne? 
 Nauczyciel powinien również powiedzieć jaką filozofią się kieruje, jakie metody nauczania stosuje, jakiego rodzaju repertuar jest mu bliski.
Możesz poprosić żeby nakreślił co dzieje się na przykładowej lekcji.
Na koniec zadaj dodatkowe pytania. A jeśli masz jakieś obawy - to również jest najlepszy moment aby je wypowiedzieć.
Po takiej rozmowie wszyscy powinni mieć czas na przemyślenie i podsumowanie uzyskanych informacji. Na chłodno lepiej ocenisz, czy osobowość i styl nauczyciela pasuje do twoich oczekiwań i wrażliwości twojego dziecka. Jeśli coś nie zagrało i nie chcesz współpracować z daną osobą powiedz o tym otwarcie. I nie obawiaj się poprosić o zarekomendowanie innego wykwalifikowanego nauczyciela, który lepiej spełni potrzeby dziecka i waszej rodziny. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz